Ensi vuonna juhlitaan Oulun kulttuuripääkaupunkivuotta, mutta samalla myös Koivusillan oma työura saavuttaa merkkipaalun: hän on työskennellyt Oulun museo- ja tiedekeskuksessa jo kymmenen vuotta. Ennen nykyistä tehtäväänsä hän ehti toimia luovalla alalla noin kaksikymmentä vuotta.
”Aloitin urani Helsingin kaupunginteatterin lavastamossa. Sen jälkeen olen toiminut muun muassa piirtopalveluyrittäjänä, tehnyt 3D-animaatioita ja työskennellyt useita vuosia mainostoimistoissa”, hän kertoo.
Koivusilta vastaa kahden muun graafikon kanssa Oulun museo- ja tiedekeskuksen näyttelyiden ja vierailukohteiden visuaalisesta ilmeestä sekä viestintä- ja markkinointiaineistoista.
”Viime aikoina olen ollut mukana muun muassa Kierikin, Turkansaaren ja Tietomaan brändi- ja verkkosivu-uudistuksissa yhdessä muun tiimin kanssa.” Suurin osa aineistoista tuotetaan talon sisällä, mutta laajempia kokonaisuuksia tilataan tarvittaessa myös ulkopuolelta.
Mikä työssä on parasta? ”Se, että tykkään siitä! On tärkeää nauttia työstä, jonka parissa viettää suurimman osan päivästä. Tunnen yhä innostusta, kun pääsen suunnittelemaan jotakin uutta ja mielenkiintoista”, Koivusilta sanoo ja hymyilee.
Työ ei käy yksitoikkoiseksi: tehtävät voivat liittyä vaikkapa Suomen ainoan moottorikelkkasimulaattorin, keppihevostilan tai 1600-luvun muumion markkinointiin.
Visuaalinen maailma rakentuu tarinoista ja yksityiskohdista
Koivusilta oli mukana Tietomaan näyttelytyöryhmässä, kun Eläinten jäljillä -näyttely avattiin ensimmäisen kerran vuonna 2023. Näyttelyn arkkitehtuurin ja visuaalisen kokonaisuuden suunnitteli viestinnän muotoilutoimisto Intro Design, joka laati myös näyttelytilan graafisen ilmeen päälinjat.

Koivusilta vastasi puolestaan monipuolisesta visuaalisesta toteutuksesta: logon suunnittelusta, näyttelytilojen suurista painopinnoista ja plansseista, toiminnallisten kohteiden teippauksista, käyttöliittymien ja kosketusnäyttöjen grafiikoista, vanerieläinten siluettimuodoista ja luurangoista sekä mattojen tekstuureista, lajikylteistä ja info-opasteista. Hän suunnitteli myös kärppämaskotti Viken ulkoasun ja valvoi sen 3D-mallin tuotantoa. Lisäksi hänen työpöydältään syntyi osa markkinointimateriaaleista, kuten julisteita ja sähköisiä mainoksia – ja paljon muuta.
Kun kysytään, odottaako hän vuonna 2026 avautuvaa uudistettua versiota, vastaus tulee empimättä:
”Erittäin paljon! Alkuperäisen näyttelyn suunnitellut Intro Design on mukana myös tässä Tiimaan uusiin tiloihin soveltuvassa versiossa. Näyttely on visuaalisesti mieleenpainuva kokonaisuus, joka yhdistää mielestäni onnistuneesti tietoa ja toiminnallisuutta.”
Tyttö, eläimet ja ilta-aurinko – näin syntyi Eläinten jäljillä -kuva

Eläinten jäljillä -näyttelyn markkinoinnin pääkuva syntyi jo heinä-elokuussa 2022. Sitä oli alun perin tarkoitus käyttää julistekuvana, mutta markkinointiin valittiin lopulta toinen, näyttelyn toiminnallista kohdetta korostava ratkaisu.
Vuonna 2026 avautuvan uuden Eläinten jäljillä -näyttelyn markkinointimateriaali on kuitenkin aiempaa tarinallisempi – ja vanha kuva otettiin uudelleen käyttöön. Nyt sille tuntui olevan oikea hetki.
”Kuvan tilanne liittyy logossa esitettyyn pienoistarinaan, jossa tyttö kävelee metsässä eläimet seuranaan. Logossa hahmot on esitetty silhuetteina, ja minua kiehtoi ajatus realistisemmasta esitystavasta. Kuvassa joukkio on retken päätteeksi istahtanut kalliolle ihailemaan ilta-aurinkoa”, Koivusilta kertoo kuvan taustatarinasta.
Kuva toimii tiiserinä – sen tarkoituksena on herättää mielenkiinto näyttelyä kohtaan ja välittää tunne yhteydestä eläimiin, joka on myös yksi näyttelyn teemoista.
”Kuva on Photoshop-ohjelmalla luotu ”kuvamanipulaatio”. Kuvassa on itse ottamiani maisemakuvia sekä kuvapankista ostettuja kuvia, joita olen syvännyt irti taustoistaan ja liittänyt yhteen. Olen yhdenmukaistanut elementtien koot, sävyt ja kontrastin sekä lisännyt digitaalisesti maalaamalla hahmoihin varjoja ja huippuvalokohtia. Lopuksi maisemaan on liitetty auringonlasku ja sen säteet”, Koivusilta kuvailee työprosessia.

Kuvakollaasin kuvat.

Vaihe 1: maisemaan on lisätty kallio ja puu.

Vaihe 2: hahmojen ja varjojen lisäys.

Vaihe 3: taivaan korvaaminen ja auringon lisääminen.
Kuva tehtiin aikaan ennen tekoälypohjaisten työkalujen yleistymistä. ”Sadunomaisen tunnelman luomiseen ei käytetty tekoälyä – vain mielikuvitusta ja kymmeniä tunteja raakaa kuvankäsittelyä! Siinä ei ole myöskään käytetty Generatiivista täyttöä, joka tuli Photoshopiin vasta keväällä 2023”, Koivusilta tarkentaa.
Tekoälyn käyttö kuvankäsittelyssä herättää monenlaisia tunteita, mutta Koivusilta suhtautuu siihen myönteisesti. ”Fiksusti käytettynä tekoäly tehostaa työntekoa valtavasti. Uskon, että kehityksen mukana on parempi olla kuin sen ulkopuolella”, hän summaa.
Mutta yksi yllätys kuvasta silti löytyy. ”Näyttely kertoo Oulun alueen lähiluonnosta – mutta maisema on oikeasti kuvattu Jynkänvuoren metsäalueella Kuopiossa”, Koivusilta paljastaa.
Outoa mutta totta – faktoja minusta
- Olen tehnyt tilausmuotokuvan Euroopan suurimman saranavalmistajatehtaan toimitusjohtajasta
- Olen ollut mukana tekemässä kauhuaiheista ravintolaa
- Fanitin Tappajahai-elokuvan valkohaita pienenä niin kovasti, että äitini harkitsi minun viemistäni terapiaan (fanitan sitä edelleen!)
- Uuno Turhapuro on parturoinut isäni kaljuksi
- Olen soittanut bändissä, joka harjoitteli samassa treenikämpässä ja teki yhteiskeikkaa aloittelevan yhtyeen, Zen Cafeen kanssa
- Aku Hirviniemi on työntänyt ääniraudan nenäänsä esimerkkini innoittamana suorassa lähetyksessä