Tietomaan uusi tunnus koostuu merkki- ja tekstiosasta. Merkkiosa vie katsojan jälleen matkalle avaruuteen. Tekstiosan kirjainten muotokielessä on rentoutta ja leikkisyyttä, mikä tekee ilmeestä lämminhenkisen ja kutsuvan.
Tunnuksen on suunnitellut Oulun museo- ja tiedekeskuksen visualisti Juri Koivusilta. Tietomaan ja Luupin tehtävät kutsuivat häntä kymmenisen vuotta sitten. Ensimmäinen työpiste sijaitsi nimenomaan Tietomaassa, jolloin hän pääsi seuraamaan läheltä tiedekeskuksen toimintaa. Tutusta talosta ja sen ilmeestä huolimatta merkin suunnitteluun liittyi hauskoja sattumuksia.
”Uuden logon merkkiosan aihio syntyi jo syksyllä -23, mutta jäi vielä odottamaan brändin kirkastamista. Avaruusaiheinen merkki oli tuolloin yksi useista vaihtoehdoista. Nyt, kaksi vuotta myöhemmin, se tuntui nousevan joukosta esiin, ja pienillä muokkauksilla siitä tuli luonteva pari Tietomaan uuden, aiempaa selkeämmin lapsiperheille suunnatun tunnuksen tekstiosalle”, Koivusilta kertoo.
Tunnuksen versiot: pysty, vaaka ja suuri
Avaruus ja sen tutkiminen ovat hänen mukaansa mielleyhtymiä, jotka hän on aina liittänyt Tietomaan brändiin. ”Avaruustutkimus symboloi seikkailua, ihmisen pyrkimystä tutkia ja ymmärtää tuntematonta. Raketit ja satelliitit puolestaan edustavat ihmiskunnan teknologista kehitystä. Uusi merkkiosa vie katsojan matkalle avaruuteen, jonka keskellä tähti loistaa keltaisena kuvastaen tiedon valoa, hetkeä, jolloin oivallus syntyy.”
Koivusilta oli vielä suunnittelutyön loppumetreillä hiukan epävarma merkin tarinasta: ”Ihmetykseni olikin melkoinen, kun sain nähtäväkseni Tietomaan ensimmäisen tunnuksen. Siinä Tietomaan torni nousee ilman raketin lailla avaruuteen, missä Otavan tähdet loistavat
Avaruuteen nouseva torni ja pyöreä muotokieli olivat mukana ensimmäisessä tunnuksessa. Myöhemmin tunnus oli neliö ja kirjaisintyyli tietokonemainen.
En myöskään ollut tiennyt, että Tietomaan rakennuksilla oli kutsumanimet: voima-asema oli Havaintokeskus, auditorio oli Tiedeteatteri ja torni oli Avaruusasema. Uusi merkki tuntui näin tekevän myös kunniaa Tietomaan historialle.”
Niin sanottu tornilogo oli ahkerassa käytössä eri markkinointimateriaaleissa.
Ennen nykyistä tehtäväänsä Juri Koivusilta on toiminut luovalla alalla noin kaksikymmentä vuotta. Hän vastaa kahden muun graafikon kanssa Oulun museo- ja tiedekeskuksen näyttelyiden ja vierailukohteiden visuaalisesta ilmeestä sekä viestintä- ja markkinointiaineistoista.